Indico has been migrated. Please contact support if you find anything missing.

Dansk Fysisk Selskab årsmøde 2021

Europe/Copenhagen
Brogaarden

Abelonelundvej 40 Strib, 5500 Middelfart
Dansk Fysisk Selskab (Niels Bohr Institute)
Description

Årsmødet i Dansk Fysisk Selskab kommer i år til at ligge 21.-22. juni, og vil forgå på Brogaarden ved Middelfart. Programmet vil indeholde både fælles plenar-foredrag og foredrag i parallelle tematiske sessioner, samt selvfølgelig poster-session, middag og godt samvær med nuværende, tidligere og kommende kollegaer og studiekammerater!

Udover de inviterede foredrag vil der naturligvis også være en lang række "contributed" foredrag i programmet, idet vi med DFS' Årsmøder gerne vil skabe en god ramme for at også yngre fysikere kan præsentere deres arbejde for fagfæller.

Alle deltagere, særligt studerende, opfordres til at medbringe en poster, og der vil være kontante præmier til både det/de bedste foredrag og den/de bedste poster, og vinderne vil desuden blive inviteret til at skrive en artikel om deres projekt til KVANT.

Der vil i år være fripladser til både såvel gymnasielærere og studerende som er medlemmer af DFS, og i øvrigt vil medlemskab af DFS som altid medføre en rabat på konferencegebyret.

Tilmelding sker ved klikke på "registration" i menuen til venstre. Registreringen er først afsluttet ved betaling. Betaling kan gøres med paypal eller gængse kreditkort (via paypal.dk).

%%%%%%

The Annual Meeting will this year take place from the 21st to 22nd of June, and the venue will be Brogaarden near Middelfart. The program includes plenary talks, parallel thematic sessions and of course the poster session, the dinner and great company with colleagues past and present, fellow physicists and old friends.

All participants, especially students, are encouraged to bring a poster, and there will be cash prizes for both the best talks and the best posters. The winners will also be invited to write an article about their project to KVANT.

Membership of DFS will, as always, lead to a discount on the conference fee, and there will also be free-passes for both high school teachers and students that are members of DFS. A condition for the free-passes is to present a poster or give a talk.

• Alessandra Camplani
    • Arrival: Arrival - Fruit, coffee and cake
    • Welcome to DFS annual meeting
    • 1
      The fundamental building blocks of nature

What are the fundamental building blocks of matter? What is the microscopic quantum structure of spacetime?
      In this talk, I will review recent progress on a new theoretical paradigm that aims at answering these questions. It provides an understanding of the microscopic quantum structure of spacetime and matter based on a new symmetry principle, namely scale symmetry. I will explain the key ideas at the heart of this theoretical paradigm and then discuss how this new theoretical paradigm can be linked to observations and tested with observational data in elementary particle physics and black holes.

Lunch
    • 2
      10 ting du kan gøre for at din fysikundervisning bliver mere spændende og dine studerende lærer mere

Synes du også, at corona-perioden har gjort undervisning lidt mere passivt og mindre sjovt? Oplever du indimellem, at det kan være udfordrende at videregive din egen passion for fysik og astronomi? Og synes du, at det kan være svært at finde ud af hvor meget dine studerende eller elever rent faktisk lærer? Her giver jeg inspiration til 10 ting du kan gøre i din egen undervisning for at gøre undervisningen mere spændende og at dine studerende eller elever lærer mere.
      Advarsel: Læs ikke videre hvis du vil overraskes til oplægget

1. Aktiver forudgående viden
      2. (Gen)brug digitale løsninger